TRYGGE BYER - Et FLOKEprosjekt

Gjennom det tverrsektorielle prosjektet;  Trygge Byer deler vi en visjon om byer som er trygge, inkluderende og bærekraftige – byer der alle har mulighet til å leve gode liv. For å nå dit må vi tenke nytt om hvordan vi utvikler offentlige rom og nabolag. Trygghet i byen handler ikke bare om fysisk utforming, men også om relasjoner, tillit og reell deltakelse.

For å endre systemet må vi forstå det

...og for å forstå det hjelper det å avtegne det slik vi mener det er, sammen. Det blir et felles kart vi kan navigere og være omforente om.

Kartleggingen innebærer å lage rike skisser som illustrerer relasjoner, mønstre og interaksjoner innen et system. Kombinerer kvalitativ og kvantitativ data og inkluderer ulike perspektiver for å gi en helhetlig oversikt over systemet. Prosessen legger til rette for dyp forståelse, avdekker skjulte forbindelser, og støtter samarbeid og dialog aktører. Dette gjør gigamapping til et kraftfullt verktøy for å jobbe med flokete problemer og systemiske utfordringer.

Trygghetsmodellen er en systematisk tilnærming for å ivareta trygghet i utformingen av offentlige rom og arkitektur. Den bygger på erfaringene fra Trygge byer-prosjektet og innsikten fra en tverrfaglig arbeidsgruppe, og styrkes ytterligere gjennom analyser som fanger opp både erfaringsbaserte og emosjonelle dimensjoner i innbyggernes opplevelser.

Trygghetsmodellen

Prosjektet startet tidlig med desk-research for å danne seg et bilde av eksisterende kunnskap, erfaringer og forskning. Videre ble aktører og

prosjektdeltakere i økende grad involvert i både uforming av oppdraget og bidro med ytterlig tilfang av relevant kunnskap og referanser.

Kunnskapskompendiet

Konseptene du finner her er samskapt av aktørene som har deltatt i arbeidet med floken "Trygge byer". Noen konsepter er videre bearbeidet og testet av forskjellige aktører som har deltat i floken. Felles for dem alle er at de er i utvikling og laget for å utfordre dagens praksis, vekke nye tanker og inspirere til handling. Last ned PDF for å utforske konseptene nærmere.

Konsepter